Καθώς οι καιροί είναι χαλεποί θωρήσαμε καλό να ρίξουμε μια εκ νέου ματιά στο μοντέλο Free to Play καθώς υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το κατά πόσο η αγορά παίρνει μια ουσιαστική στροφή προς το εν λόγο μοντέλο. Μέχρι τώρα όλοι οι "αξιόλογοι" (ή καλύτερα σχεδόν όλοι...) τίτλοι υιοθετούσαν το μοντέλο Pay to Play δηλαδή υπήρχε μια μορφή συνδρομής που ο χρήστης έπρεπε να πληρώνει για να διατηρεί το δικαίωμα να συμμετέχει στο παιχνίδι. Εαν κάποιο παιχνίδι παρουσίαζε μειωμένη συνδρομητικότητα πολλές φορές πέρναγε σε μοντέλο Free to Play δημιουργώντας έτσι την αίσθηση ότι το game σε "παρακαλάει" για να παίξεις , εξ ου και το γενικά κακό όνομα των Free to Play. Όμως όταν η αγορά ανακάλυψε ότι πολλά από τα F2P παρουσίαζαν μεγαλύτερη κερδοφορία από την ανάλογη P2P μορφή τους τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν.
Τα τελευταία χρόνια το μοντέλο F2P έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος και υπάρχουν και μελέτες που υποδεικνύουν ότι μπορεί να αποτελεί καλύτερη επένδυση από άποψη οικονομικής απόδοσης. Πριν από ένα μήνα δημοσιεύσαμε ένα άρθρο με μια μικρή περίληψη της γενικής τροπής που φαίνεται ότι παίρνουν τα πράγματα. Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να δούμε ποιες μορφές Free to Play υπάρχουν και τελικά εαν υπάρχουν καλές και κακές μορφές.
Η πιο γνωστή μορφή είναι η μορφή Free to Play but Pay to save time. Η μορφή αυτή αφορά παιχνίδια όπως MOBAS (LoL) όπου ο παίκτης είναι ελεύθερος να παίξει ολοκληρωτικά το παιχνίδι αλλά έχει περιορισμούς όσο αφορά στον αριθμό των επιλογών που έχει . Έχει την δυνατότητα να ξεκλειδώσει σταδιακά όλες τις επιλογές (πχ ήρωες) αλλά αυτό απαιτεί χρόνο , έτσι ο πάικτης μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο απλός πληρώνοντας. Το συγκεκριμένο μοντέλο αποτελεί ιδιαίτερα επιτυχημένη επιλογή καθώς η δυνατότητα συμμετοχής ουσιαστικά σε όλο το content του παιχνιδιού δημιουργεί την απαιτούμενη αίσθηση ελευθερίας (free) για να παίξεις όσο θέλεις (to play) και εάν κάποιος θέλει απλά να περάσει κάποιες ευχάριστες ώρες μπορεί πραγματικά να βιώσει το παιχνίδι χωρίς να δώσει cent. Φυσικά ακριβώς επειδή η συμμετοχή σε όλο το game ανοίγει την όρεξη για περισσότερες επιλογές είναι πολλοί οι παίκτες που τελικά θα βάλουν το χέρι στην τσέπη . Το γενικό consept θεωρούμε ότι έχει υγιείς βάσεις και οι gamers έχουν να κερδίζουν από αυτό καθώς είναι πολλές οι ομάδες που μπορούν να συμμετάσχουν χωρίς οικονομικές ιδιαίτερες διακρίσεις.
Η δεύτερη μορφή είναι η Free to Play some of the content but Pay for the full. Την μορφή αυτή επέλεξε το Lotro όταν πέρασε στην F2P εποχή του. H συγκεκριμένη υλοποίηση στηρίζεται στο ότι ο παίκτης έχει κάποιες επιλογές για να ξεκινήσει αλλά σε κάποιο σημείο θα βρεθεί μπροστά στην επιλογή να πληρώσει για να δεί και το υπόλοιπο game . Η όλη λογική θυμίζει λίγο Free to Try και όχι πραγματικό Free to Play ΑΛΛΑ έχει και τα καλά της . Καταρχάς ισχύει και εδώ ότι μπορείς να ξεκλειδώσεις content κάνοντας grind αλλά το απαιτούμενο grind είναι κολοσσιαίο. Επίσης το να πληρώνεις για content θα μπορούσε να έχει και και καλά του εάν αφορούσε κατηγορίες πχ raids, pvp και άλλες εξειδικευμένες κατηγορίες. Παράδειγμα θα ήταν να μπορείς να ξεκλειδώσεις απλά pvp ranked battlegrounds . Το Lotro δυστυχώς δεν ακολουθεί αυτή την λογική και καθώς το Lotro Store εμφανίζεται ΠΑΝΤΟΥ ή όλη αίσθηση F2P χαλάει καθώς δύσκολα νιώθεις πραγματικά Free. Ακόμα όμως και έτσι η δυνατότητα να πληρώνεις όποτε θέλεις για ότι θέλεις και ΑΜΑ θέλεις έχει θετικά απέναντι στην υποχρεωτική πληρωμή ανά μήνα για content το οποίο μπορεί να μην χρησιμοποιήσεις.
Τρίτο μοντέλο το μοντέλο Free to play but Pay to be good .... Το μοντέλο αυτό είναι το χειρότερο και αφορά σε παιχνίδια που έχουν in game stores με ειδικά gear που δεν μπορείς να βρεις στο παιχνίδι και αποτελούν απαραίτητες επενδύσεις ενα θέλεις να εξελιχθείς. Το παρόν μοντέλο έχει λάβει και τις περισσότερες αρνητικές κριτικές και φυσικά αποτελεί βασικό λόγο που τα Free to Play έχουν πάρει το παρατσούκλι Pay to WIN. Παρόλα αυτά ακόμα και αυτά τα game παρουσιάζουν επιτυχία (μερικά ιδιαίτερη επιτυχία) καθώς υπάρχει πολλοίς κόσμος που προτιμά να πληρώνει παρά να παίζει (ανθρώπινη ματαιοδοξία ...).
Τέταρτο μοντέλο το Buy to play then Pay only for Fluff... Το συγκεκριμένο μοντέλο προωθείτε βασικά από το Guild Wars 2. Το GW2 δεν είναι πραγματικό F2P ΑΛΛΑ στηρίζεται στην λογική των single player games όπου πληρώνεις για το αρχικό παιχνίδι και μετά δεν υπάρχει συνδρομή. Το game συμπεριλαμβάνει in game shop το οποίο όμως μέχρι στιγμής (από τα Beta) δεν προσέφερε τίποτε που να περιορίζει τον παίκτη εάν δεν το χρησιμοποιήσει (περιμένουμε το release). Το γενικό consept ίσως να παρουσιάζει την καλύτερη εξέλιξη καθώς από τη μία διατηρεί ένα βασικό εισόδημα για την εταιρία από την άλλη απελευθερώνει τους παίκτες από τα δεσμά την συνδρομής. Το όλο εγχείρημα μένει να δοκιμαστεί στην πράξη .
Τέλος υπάρχει και ένα νέο σύστημα που δεν αφορά πλήρως το consept F2P αλλά ενώ το όλο game είναι συνδρομητικό υπάρχει η δυνατότητα να αγοραστεί η συνδρομή με in game cash. Τέτοια συστήματα είναι το γνωστό Plex του EVE On Line και το ανάλογο αναμενόμενο Chronoscroll του Tera . To όλο εγχείρημα ξεκίνησε σαν προσπάθεια καταπολέμησης του παράνομου gold farming αλλά τείνει να υιοθετηθεί σαν τακτική επιτρέποντας ουσιαστικά στους παίκτες να ανταλλάσσουν in game cash με real cash... Προσθέτοντας στην όλη τεχνική και κάποιο αντικείμενο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώς συνδρομή και μπορέι να αγοραστεί και με in game cash ουσιαστικά επιτρέπεις σε παίκτες που είναι δυνατοί στην in game οικονομία να πάιζουν for Free!
Όλα τα παραπάνω έχουν επίσης υποκατηγορίες καθώς και καλά και κακά παραδείγματα. Περιμένουμε να ακούσουμε και τις δικές σας απόψεις. Τι πιστεύεται ότι είναι το καλύτερο για το μέλλον των MMO ?
Stay Tuned Subscribe, Like, Follow
αρκετά καλό άρθρο παιδιά, από τη προσωπική μου εμπειρία να προσθέσω και παιχνίδια όπως World of Tanks ή και Team Fortress 2 (το οποίο πλέον ακολουθήτε από ένα πλήθος f2p FPSgames) τα οποία έχουν αρκετά χαρακτηριστικά από τα τύπου MOBA παιχνίδια, αλλά είναι fast paced το gameplay του, δλδ μπορείς να ασχοληθείς μαζί τους και για μόλις 5-10 λεπτά, και πολλές φορές (τουλάχιστον στο World of Tanks συμβαίνει) υπάρχουν και αντικείμενα τα οποία δίνουν ώθηση στον παίχτη .
ΑπάντησηΔιαγραφήεπίσης να αναφέρω ότι το GW2 με το GemStore system εισάγει μία ανάλογη πολιτική όπως του PLEX from EVE ή του TERA, επίσης η κατηγορία buy2play δεν εκπροσωπείτε μόνο από το GW2 αλλά και το Diablo III και ένα τεράστιο πλήθος single play games τα οποία έχουν myltiplay το οποίο υπερκαλύπτει το single play part, βλ. Starcraft /Warcraft series κλπ
Δεν αναφέραμε παιχνίδια τύπου Tribes και του αναμενόμενου Planetside 2 καθώς ακολουθούν περίπου την μορφή MOBA . Όσο αφορά warcraft και Diablo 3 έχεις δίκιο απλά δεν εντάσσονται ακριβώς στην κατηγορία ΜΜΟ . Το βασικό θέμα ουσιαστικά είναι
Διαγραφή1) εαν το μοντέλο F2P είναι αυτό που θέλουμε και εαν ακόμα θεωρούμε ότι τα P2P θα είναι πάντα καλύτερα ?
2) Ποιό σύστημα F2P θεωρούμε ότι αποτελεί την καλύτερη λύση και θα αποτελέσει κέρδος για τους gamers.
Παράδειγμα υπάρχει και η άποψη για μια μέση λύση , δηλαδή ναι μεν συνδρομή αλλά με χρονοχρέωση , δηλαδή pay to play και όχι pay to be able to play .